Improvisaatiotyöpaja Mika Waltarin koululla Pornaisten Laukkoskella 17.2.2022

Blogi

06. maaliskuuta 2022

Pohdiskelimme ystäväni Tuulan kanssa viime syksynä, että olisi aika jälleen pistää pystyyn improvisaatiotyöpaja hänen työpaikallaan. Niinpä helmikuun 17. taivalsin läpi tuulen ja tuiskun ja vietin jälleen ikimuistoisen päivän Mika Waltarin koululla Pornaisten Laukkoskella.

Muutaman vuoden takaisen opetussuunnitelmauudistuksen myötä Pornaisten peruskouluissa otettiin kantele osaksi luokittain etenevää musiikkikasvatussuunnitelmaa. Näin ollen Mika Waltarin koululla on viisikielisiä kanteleita enemmän kuin kokonaisen koululuokan käyttöön ja lisäksi koululta löytyy 11-kielisiä, 11+4-kielinen sisäänrakennetulla mikrofonilla sekä vuokrattuja pikkolo-viisikielisiä. Toin mukanani vielä muutaman 11-kielisen, joissa on myös bassokieliä.

Päätimme yhdistää improvisaatiotyöpajan koulussa meneillään olevaan luonto-teemaan. Työpajaan osallistuvilla 2. luokan lapsilla oli syksystä asti ollut käynnissä Pelasta pörriäinen -projekti ja 4. luokan lapset ovat keskustelleet metsistä ja luonnon monimuotoisuudesta.

Näistä saimme luontevat aiheet työpajoihin: lapset saivat itse ryhmissään miettiä pörriäisiin, metsän eläimiin tai ylipäätään metsään liittyvän taustatarinan, johon musiikillinen improvisaatio tulisi pohjautumaan.

Tavoitteena oli myös saada äänimateriaalia keväällä avautuvaan lasten rakentamaan metsäaiheiseen näyttelyyn.

Pohdimme lasten kanssa kotisävelen vaihtamisen vaikutusta musiikin luonteeseen tai tunnelmaan: vaihdoimme kotisäveltä viisikielisen kanteleen 1. ja 2. kielen kesken ja teimme niillä muutaman improvisaatioharjoituksen. Mietimme, miten samoilla sävelillä saammekin aivan erilaisen näkökulman, kun vaihdamme perussävelen paikan asteikolla. Aivan kuin eri ihmisten näkökulma samaan tapahtumaan.

Lapset saivat käyttää erilaisia apuvälineitä mielensä mukaan: soittojousia (jotka lapset ovat itse valmistaneet aiempina vuosina), malletteja, kyniä, lusikoita, plektroja…

Tässä eräs 4. luokan ryhmä harjoittelee yhteistä improvisaatiota ja kokeilee erilaisia tekniikoita:

Ja tässä noin 20 minuutin suunnittelun tuloksena syntynyt esitys:

Työpajat olivat täynnä keskittynyttä energiaa ja yhteistyötä yhteisen kokonaisuuden saavuttamiseksi. Lapset pystyivät varsin lyhyessä ajassa ja nopealla perehdytyksellä ottamaan kiinni improvisaation ideasta ja lopputulokset taisivat yllättää heidät itsensäkin. Huippua!

Ilman opettajien sitoutumista, osallistumista ja tukea työpajapäivästä ei olisi tullut tällaista menestystä – kiitokset siis Mika Waltarin koululle!

Suunnitelmissamme on julkaista laajempi artikkeli lasten työskentelystä ja improvisaatioprosessista myöhemmin keväällä.