Emanuel-CD
Ajankohtaista
24. maaliskuuta 2016
Arjan viides soolo-cd, Emanuel, on matka tila-akustiikan ja resonanssin monisyiseen maailmaan. Musiikki äänitettiin kolmena päivänä Emanuel Vigelandin mausoleumissa, Oslossa, kesällä 2015. Äänittäjänä toimi Taito Hoffrén (www.aania.fi).
Emanuel Vigelandin mausoleumi on muodoltaan tynnyriholvimainen, korkea, ikkunaton tila, jonka seinät ja katto ovat 800 neliömetriä kattavan Vita-freskon peitossa. Mausoleumin akustiikka on hyvin erikoinen, lähes tuonpuoleinen, noin 20 sekunnin jälkikaikuineen. Tilan tunnelmaa syventää valon niukkuus; sisään astuessa täytyy totutella hetki silmiä ennen kuin koko ihmiselämän kattavat freskot alkavat hahmottua.
Äänitysmatka kesäkuussa 2015 oli kokeellinen seikkailu uskomattoman tila-akustiikan ja pienkanteleiden resonanssin yhteissointimaailmaan. Läheisen rakennustyömaan takia äänityksiä pystyttiin tekemään kahtena arki-iltana sekä lauantaina päivällä. Ensimmäinen ilta kului lähinnä laitteiden pystyttämiseen ja akustiikan testaukseen. Toisena iltana oli yleisökonsertti (joka myös äänitettiin) ja tärkeimmäksi äänityspäiväksi jäi siten lauantai. Huolimatta melko lyhyestä äänitysjaksosta kertyi äänimateriaalia kuitenkin noin viisi tuntia.
Mukana oli teräskielisistä kanteleista 15-kielinen (rak. Keijo Säteri), 14-kielinen (Rauno Niemisen rakentama Korpiselkä-kantele) ja 10+4-kielinen (Erkki Okkosen malli bordunabassoilla). Vaskikielisiä kanteleita oli myös kolme: 12-kielinen (Rauno Niemisen Iivana Shemeikka replika), 10-kielinen (rak. Pekka Lovikka) ja 5-kielinen (Rauno Niemisen Ontrei Malinen replika). Lisäksi mukana oli jouhikielisen kanteleen ääntä muistuttava viskoosikielinen 5-kielinen (rak. Rauno Nieminen).
Musiikki pohjautuu improvisaatioihin ja erilaisten soittotekniikoiden yhdistelyyn; yhdysasentoisen näppäilytekniikan lisäksi on käytetty mm. puhallusta, jousta, tikkua, slidea, matta- ja huiluääniä. Mikkejä oli neljä: yksi lähimikki, kaksi sijoitettuna hieman kauemmaksi vasemmalle ja oikealle sivulle sekä yksi tilamikki korkealla. Näiden yhdistelmiä miksaten pyrittiin siihen, että alkuperäisen tilan tuntu säilyisi myös lopullisessa äänitteessä. Äänitystä tehtiin sekä keskilattialla että toisesta päädystä (raidat 6 ja 7). Keinotekoista kaikua äänitteeseen ei ole lisätty.
Julkaistavalle CD:lle valikoitui 11 raitaa (kokonaiskesto noin 52 min.), joista muodostuu yksi tarina: Ovi, sinne mistä en tiedä, on aina aaveita täynnä, Emanuel. Konserttiäänitteen käyttö muodostui erityisen haasteelliseksi, koska tila-akustiikka vahvisti yhtälailla myös yleisöstä tulevia ääniä – jalkojen liikkeitä kivilattialla, laukun vetoketjun aukaisuja, yskäisyjä jne. Lopulta cd:lle otetiin konsertista mukaan vain yksi pätkä, joka on cd:n nimikappale, Emanuel (raita 11).
CD:n kansikuvat eivät ole Vigelandin mausoleumissa otettuja (valokukuvaaja Elis Ribeirete). Kansien upean graafisen suunnittelun teki Tero Vesterinen. Kaikki musiikki on Arjan improvisoimaa; viimeisessä kappaleessa on alussa ja lopussa lisäksi mukana vanha runosävelmäteema. Miksaus: Arja Kastinen. Masterointi: Taito Hoffrén.
Vähentääksemme tarpeetonta muovijätettä, TEMPSCD-levyissä ei ole muovikäärettä.
Emanuel-CD sai tukea Alfred Kordelinin säätiöltä ja Suomalais-norjalaiselta kulttuurirahastolta. Lisäksi FINNO oli korvaamattomana tukena Oslon konsertin järjestelyissä ja mainonnassa. Kiitokset kaikille!
Levy saatavilla myös Holvin verkkokaupassa.